do strony głównej

Sprawozdania

W odniesieniu do przedmiotu Przyrządy i układy mocy patrz również dodatkowe wymagania na witrynie przedmiotu (strona Zajęcia laboratoryjne > Regulamin zajęć laboratoryjnych, „Zasady redagowania sprawozdań” na stronie Materiały oraz strona Prowadzący pod moim nazwiskiem). Tamte wymagania mają pierwszeństwo przed podanymi na niniejszej stronie!

Wykonywanie

  1. Reguły dotyczące terminów, zawartości, warunków pracy zespołowej itp. wynikają z regulaminu obowiązującego dla danego przedmiotu oraz z informacji, które zostały podane na pierwszych zajęciach bądź są podawane na bieżąco w czasie semestru.
  2. Sprawozdania powinny być wykonane samodzielnie, w oparciu o samodzielnie uzyskane wyniki. Naruszenie tej reguły będzie w każdej sytuacji najgorszym z możliwych wyjść. Niesamodzielne wykonanie sprawozdania spowoduje:
    1. konieczność powtórzenia ćwiczenia,
    2. obniżenie oceny,
    3. konsekwencje określone w Regulaminie studiów.
  3. Jeżeli z jakichś względów pozwoliłem nie wykonywać części ćwiczenia bądź zmieniłem jego program, w sprawozdaniu powinna znaleźć się informacja o tym fakcie.
  4. Sprawozdanie powinno być napisane w poprawnym języku, w którym prowadzone są zajęcia.

Oddawanie i poprawianie

  1. Sprawozdania mogą być oddawane w formie papierowej lub elektronicznej.
  2. Sprawozdania w formie elektronicznej muszą dać się odczytać w jednym z programów: LibreOffice 6.x, Adobe Acrobat Reader DC, Microsoft Office Word 2016.
  3. Nazwa pliku musi zawierać skrót nazwy przedmiotu, numer konta laboratoryjnego, numer danego ćwiczenia/zadania oraz nazwisko studenta (jeżeli nie jest wykonywane zespołowo).
  4. Każde sprawozdanie może być poprawione, maksymalnie 2 razy.
  5. Poprawione sprawozdanie:
    • w formie papierowej – powinno mieć formę poprawki-erraty do oryginału, tj. zawierać wyłącznie fragmenty zmienione albo dodane, lub które powinny zostać usunięte (oczywiście można zawrzeć również najbliższy kontekst – całe zdanie, akapit, tabelę itd.);
    • w formie elektronicznej – powinno obejmować cały oryginalny dokument z wyraźnym zaznaczeniem fragmentów zmienionych, dopisanych lub usuniętych.
  6. Jeżeli na danym przedmiocie zaliczenie sprawozdania jest wymagane, termin na poprawę sprawozdania niezaliczonego wynosi 7 dni dla studiów stacjonarnych (lub do kolejnych zajęć, jeżeli wypadają później), zaś 14 dni dla studiów niestacjonarnych (lub do drugiego kolejnego zjazdu, jeżeli wypada później).
  7. Termin na nieobowiązkową poprawę w pozostałych przypadkach wynosi 14 dni (lub do drugich kolejnych zajęć, jeżeli wypadają później).
  8. Pierwszą wersję sprawozdania oddawanego w formie papierowej należy wręczyć osobiście. Kolejne wersje można także zostawiać w przegródce pracownika w bud. B18 na I piętrze (szafa z półkami obok czarnej drukarki).
  9. Sprawozdanie w formie elektronicznej może być dostarczone wyłącznie pocztą elektroniczną i musi być przesłane ze studenckiego konta autora na PŁ (adres numer_indeksu@edu.p.lodz.pl). W innym razie zostanie uznane za niedostarczone.

Wskazówki

  1. Sprawozdanie powinno być skonstruowane w uporządkowany i logiczny sposób, najlepiej wynikający z kolejności zadań w instrukcji (oczywiście wnioski można podać bezpośrednio po wynikach, do których się odnoszą).
  2. Treść powinna mieć związek z wykonanym ćwiczeniem i opierać się na uzyskanych wynikach zamieszczonych w sprawozdaniu w formie liczbowej, graficznej lub opisowej.
  3. Ocena nie zależy od długości sprawozdania. Wyżej ocenione zostanie mniej wniosków mądrych niż więcej niemądrych.
  4. Obserwacje, interpretacje i wnioski sprzeczne z zamieszczonymi wynikami na pewno spowodują odrzucenie sprawozdania.
  5. Kopiowanie fragmentów tekstu (w tym celów ćwiczenia, opisów układów pomiarowych, treści zadań) z instrukcji jest bezcelowe. Z reguły to samo odnosi się do rysunków (w tym schematów), chyba że coś państwo na nich zaznaczą lub odwołają się do nich w konkretny sposób.
  6. Jeżeli wykonują Państwo obliczenia (obojętnie czy pojedyncze, czy seryjne), proszę przytoczyć wszystkie wykorzystane wzory w dokładnie takiej postaci, w jakiej zostały wykorzystane.
  7. Symbole literowe powinny być jednoznaczne, zgodne z odpowiednią europejską normą i najlepiej wszystkie wyjaśnione.
  8. Wyniki serii pomiarów powinny być zebrane w tabelach. Kolejność kolumn powinna być logiczna, tzn. warunki pomiaru najpierw, następnie wyniki pomiaru w tych warunkach, a na końcu wyniki obliczeń dla tych warunków i pomiarów; lub też przyczyny (wejścia) powinny występować najpierw, a skutki (wyjścia) potem. Kolumny powinny być podpisane w pierwszym rzędzie. Jeżeli wyniki dla tej samej serii pomiarów znajdują się w kilku tabelach, to kolejne wiersze należy w nich identycznie ponumerować.
  9. Wykresy powinny być opisane w sposób kompletny, a więc należy podpisać osie, a w przypadku wielu krzywych zamieścić legendę (legenda może być wspólna dla kilku wykresów, o ile jest jasne, dla których). Pisanie krzywa czerwona w sprawozdaniu, które zostało wydrukowane czarno-biało jest bez sensu; w takiej sytuacji stosuje się różne rodzaje linii. Musi być również jasne, dla jakich warunków (parametrów, konfiguracji układu) dany wykres został uzyskany. Rodzaj wykresu powinien być właściwy dla treści, którą chce się zilustrować; wyboru między punktami, liniami, słupkami lub wykresem kołowym nie można dokonywać dowolnie, gdyż nie każdy z tych typów jest odpowiedni dla każdego przypadku.
  10. Dokładność (liczba cyfr znaczących), z jaką podawane są wartości liczbowe, powinna chociaż w przybliżeniu odpowiadać niepewności ich wyznaczenia (odczytu, obliczenia, pomiaru). Zgodnie z europejską normą, we wszystkich językach innych niż angielski znakiem dziesiętnym jest przecinek, nie kropka.
  11. Wartości liczbowe (przynajmniej wyniki końcowe) muszą być podane wraz z jednostkami. Dotyczy to również tabel i wykresów. Zgodnie z praktyką inżynierską, proszę używać przedrostków zamiast notacji 10n, a tym bardziej 10E+n (chyba, że wartości mają rozpiętość kilku rzędów wielkości).